EmailFacebookLinkedIn

Roderick Cornelissen | Werkvoorbereider baan

 

Dit is hoe Roderick overstapte van boekbinden naar spoorbouwen

Wat hebben grafisch ontwerper en werkvoorbereider met elkaar gemeen? In eerste instantie niet veel, zul je denken. Toch ziet Roderick Cornelissen (32), technisch werkvoorbereider baan, overeenkomsten. Hoe kwam hij, met een grafische opleiding en vanuit het onderwijs, bij Swietelsky terecht?  

Roderick studeerde aan het Grafisch Lyceum Rotterdam. Vervolgens werd hij onderwijsassistent, en zat daarnaast zeker niet stil. “Naast mijn baan volgde ik deeltijd een opleiding aan de Koninklijke Kunstacademie in Den Haag.” Het laatste jaar werkte hij twee dagen per week bij een handboekbinder. “Dat is echt een ambacht en we maakten mooie, unieke exemplaren. Maar het is niet makkelijk om daar je brood mee te verdienen.”

In ploegenstage als spoorlegger

Na zes jaar zag Roderick geen toekomst meer als onderwijsassistent. “Dus ik dacht: ‘waarom niet een keer iets nieuws proberen?’.” En zo merkte hij Swietelsky op. Hij wilde wel eerst graag zíen wat hij ging doen. Zodoende was het eerste gesprek op locatie bij een project. “Dat klikte wel, dus volgde een tweede gesprek. Daarin hebben we besproken hoe ik me de spoorwereld eigen ging maken. Alles was natuurlijk nieuw. Dat was ook voor Swietelsky spannend.” Roderick vindt het belangrijk om gevoel te krijgen bij het werk: “Ik wil iets ervaren om het beter te begrijpen. Dus liep ik in het begin in ploegenstage als spoorlegger mee. Zo deed ik veel spoorkennis op, in combinatie met uitleg en begeleiding op kantoor.”

Wat al die maanden opleveren

Na ruim twee jaar kent hij inmiddels de nodige kneepjes van het vak. “Ik bestel onder andere de materialen en maak planningen, in overleg met de uitvoerder.” En hij stemt alles af met de werkzaamheden van andere disciplines, bijvoorbeeld kabels & leidingen, seinwezen en bovenleiding. “Daarnaast beoordeel ik of de ontwerptekeningen technisch haalbaar zijn. Ik vind het leuk om te puzzelen hoe we het werk in de beschikbare tijd en technisch voor elkaar krijgen. Je leeft echt toe naar de werkzaamheden.” Roderick is ook altijd bij de uitvoering van zijn eigen projecten aanwezig: “Het is mooi om buiten te zien wat al die maanden van werkvoorbereiding opleveren.” 

Anders aanpakken

Die afwisseling tussen kantoor en buiten vindt Roderick leuk. “Ik kijk graag bij andere disciplines mee. Zo heb ik al eens in een ‘bovenleidingsbakje’ gestaan. Ik vind het belangrijk om ook te kijken naar innovatie. Waar kunnen we iets anders aanpakken? Dat is soms wel lastig, omdat we gewend zijn op een bepaalde manier te werken.” Is de grove spoorbouw niet een enorm contrast met het verfijnde boekbinden? “Ook spoorbouw kent veel details. Bij het vernieuwen van tien kilometer spoor met een ombouwtrein komen heel andere zaken kijken dan bij het vernieuwen van vijf wissels.” Roderick wil de komende tijd vooral nog veel technische kennis opdoen. “Het is mooi om dat bij een bedrijf te doen, dat zo enorm groeit.”