EmailFacebookLinkedIn

Mathijs Grutters | Manager O & I

 

Zo dicht Mathijs de kloof tussen ontwerp en uitvoering

De kleinschaligheid en hands-on mentaliteit. Daarin zag Mathijs Grutters (45) 12,5 jaar geleden de charme van Swietelsky. Zijn brede praktijkervaring zet hij tegenwoordig in voor ontwerp en innovatie. Hoewel hij graag met één been in de klei blijft staan.

“Een trein heeft ook wielen”, antwoordt Mathijs op de vraag hoe hij met zijn opleiding hts autotechniek bij het spoor terechtkwam. “Verbrandingsmotoren waren niet helemaal mijn ding. Maar van het mechanisch constructieve werd ik wel blij.” Met die interesse kwam hij na zijn afstuderen bij Strukton terecht. “Ik begon met het ontwikkelen van blauwdrukken voor plannen. Daar kwam vrij snel werkvoorbereiding en later uitvoering bij.” Mathijs zat er prima op zijn plek, tot hij na acht jaar werd benaderd door een oud-collega die bij Swietelsky werkte.

Nummer acht

“De overstap was in het begin best pittig. Ik ging van een groot bedrijf, waar alles geregeld was, naar een opstartend bedrijf. Hier werd ik personeelslid nummer acht.” Toch vond Mathijs die periode leerzaam. “Ik was projectleider, werkvoorbereider én uitvoerder. Je deed alles, want zo veel mensen waren er niet.” Hij was in het begin dan ook erg gecharmeerd van de kleinschaligheid. “Ik kwam uit een log bedrijf, waar iedereen ergens iets van moest vinden. Swietelsky was klein, hands-on en je moest alles zelf regelen. Dat geeft vrijheid, maar ook verantwoordelijkheid. Ik was daar heel gelukkig mee. En had daarom wel wat moeite met de snelle groei in de loop der jaren.”    

Volledige ruimte

Gelukkig herleeft in zijn nieuwe functie dat gevoel van die beginjaren. “Tot twee jaar geleden was ik betrokken bij de realisatie van een aantal grote projecten. Een drukke periode, waarin ik besefte dat het goed was om een keer iets anders te doen.” Dat werd het opzetten van de afdeling ‘Ontwerp & Innovatie’. “Eigenlijk zijn we een intern ingenieursbureau; we helpen onze collega’s bij het ontwerpen van bovenleiding en energievoorziening. Daar komen hopelijk snel baan en spoor bij.” Mathijs vond het belangrijk dat ook innovatie onderdeel werd van de afdeling. “Er gebeurt nu veel op persoonlijk niveau en daar blijft het dan vaak hangen. Het is goed dat innovatie binnen een bedrijf een eigen plaats krijgt, zodat het breder uitgerold en onderhouden kan worden. Binnen O&I krijgen wij daar de volledige ruimte voor. Het hoofddoel is bouwen en wij kijken hoe we dat kunnen vergemakkelijken.”

Vleugje spoorofiel

Ontwerpen vanuit bouwperspectief is daarbij de insteek. “Je kunt alles tekenen, maar niet altijd maken. Ik wil daarom met één been in de klei blijven staan. Anders wordt de kloof tussen ontwerp en uitvoering te groot.” Dat mes snijdt aan twee kanten, want buiten ligt toch een stukje van zijn hart. “Als je een jaar naar een uitvoering toewerkt, geeft het een kick als je het uiteindelijk hebt gemaakt. Je creëert iets wezenlijks.” Daar komt volgens hem een stukje ondernemerschap bij kijken. “Je moet een drive hebben om hier te werken. Iedereen wil je helpen, maar het moet wel vanuit jezelf komen. Ook humor is belangrijk; we werken hard, maar er wordt zeker veel gelachen. En het kan geen kwaad als je een vleugje spoorofiel bent”, besluit hij lachend.