EmailFacebookLinkedIn

Martin Vink | Projectleider Logistiek

 

De rust bewaren én vooruitdenken: waarom dat volgens Martin belangrijk is

Werken aan het spoor wordt lastig zonder machines en machinisten. Daarom zorgt Martin Vink (55) met zijn collega’s bij Swietelsky/RTS Rail Transport Service voor die logistiek. Daar komt veel bij kijken en gaat soms ‘van de hak op de tak’. Je moet dan ook wel van uitdagingen houden volgens hem.

Voordat hij bij Swietelsky begon, werkte Martin al zo’n vijftien jaar in het spoor. “Ik had diverse functies, zoals goederen-/inframachinist, werktreinbegeleider en logistiek coördinator. Dat was heel afwisselend werk en daar houd ik van.” Zijn komst naar Swietelsky in 2012 was volgens hem ‘een hele goeie stap’. “Niet alleen het werk zelf, maar je bent ook in België en Luxemburg bezig. Dat is toch weer heel anders dan in Nederland.”

Even een belletje

Martin heeft eigenlijk twee petten op. Als projectleider logistiek is hij in dienst van Swietelsky. “Tegelijk ben ik bij zusterbedrijf RTS vakinhoudelijk leidinggevende. Maar die banen lopen veel in elkaar over. Allemaal met het doel om het railtransport te regelen, plus de mensen die daarvoor nodig zijn. We maken, samen met het projectteam, een logistiek plan en rangeerplan. Dat vraagt om veel afstemming met ons Duitse en Oostenrijkse collega’s.” Dienstregelingen aanvragen en wagenlijsten in orde maken voor de machinist. Het hoort allemaal bij zijn takenpakket. “Waar je vroeger even een belletje naar de Verkeersleiding deed en kon rijden; dat werkt zo niet meer. Er komt veel bij kijken.” 

Rust bewaren

Het materieel moet ergens vandaan komen en na het werk weer terug. “Alleen al voor die overdracht aan de grens moet je veel regelen. Mensen vinden het moeilijk om daar een beeld bij te krijgen. Het is soms van de hak op de tak. En als het niet goed gaat, moet je snel schakelen. Als we juist dan een weekend toch goed afsluiten, haal ik daar voldoening uit.” Je moet volgens Martin in dit werk dan ook wel de rust kunnen bewaren en vooruitdenken. “Een uitvoerder is gericht op zijn werk, maar wij moeten de totale gevolgen overzien. Kan een werktrein bijvoorbeeld een paar uur later terug naar de grens?”

Andere uitdagingen

Zelf zit Martin ook niet stil. Zo behaalde hij vorig jaar zijn diploma Middelbare Veiligheidskunde. “Ik vind het leuk om me met een stukje regelgeving bezig te houden. En die kansen om je te ontwikkelen en door te groeien krijg je hier.” Verder voelt hij zich prettig bij de familiaire sfeer en collegialiteit. “Iedereen staat voor elkaar klaar. Als bedrijf zijn we in de afgelopen twaalf jaar gegroeid in alle facetten. We hebben alle spoordisciplines nu en werken ook in België en Luxemburg. Daar horen weer andere uitdagingen bij. Maar als je daarvan houdt, heb je het hier geweldig.”